Tuesday, April 5, 2011

~masjid baru~

assalamualaikum ha...ni kisah lama...yang aku nak kongsikan...aku berkesempatan untuk pergi ke masjid nur yang merupakan masjid yang baru dibuka di kawasan indianapolis...lokasinya terletak lebh kurang 2 jam setengah dari tmpt aku... jemaah masjid dari west lafayette (tempt aku) dijemput utk menghadiri bayan (ceramah) yg dianjurkn pihak masjid sempena pembukaan masjid tersebut... bangunan asal masjid ni sebenarnya dari bangunan pentadbiran sebuah syarikat elektrik...dibeli dan dan diconvert menjadi masjid...subhanallah...
bahagian luar masjid e-noor (an-nur)


sebenarnya...kt us ni...dah beribu2 dah masjid...kat chicago je dah ade lebih kurang 150 masjid...ha...banyakkan? cuma masjid2 ni kebanyakannya tersorok dari khalayak ramai...ok berbalik pada cerita aku tadi...sesampainya di masjid tersebut kami disambut dgn penuh mesra oleh ahli jemaah tempatan...solat maghrib dan lepas tu ade bayan...


subhanallah bayan yg diberikan cukup2 mantap...aku rase yg beri bayan tu mungkin ulamak...dia cerita kepentingan utk menjaga amal masjid ni...dan pastikan masjid ni sentiasa hidup...apa guna masjid yang dibuat bertatahkan berlian...tapi amalan masjid seperti x hidup....btulkan? tp itulah yg tlh bnyk terjadi pd masjid2 kita...silap dan salah kita...yg x punya kesedaran...daripada bayan tersebut... pembayan ade beri satu tamsilan yg sgt menarik...mafhumnya lebih kurang begini...ceh...hehe


dunia ni umpama bayang2...dan akhirat umpama cahaya yang memancar ke arah kita...cuba kalau kita kejar bayang2...boleh x kita tangkap bayang2 tu? ha...mana boleh kan...tp cuba kalau kita berjalan menuju cahaya yg memancar ke arah kita... x yah nk susah2 kejarpun...ha...mesti bayang2 tu akan mengekori kita kn...? sbb tulah pentingnya bg kta utk utamakan akhirat atas segalanya...kalau kita kejar dunia akhirat kita belum pasti terjamin...tp kalau kita kejar akhirat dunia pasti dan pasti terjamin...






ruang dalam masjid



jemaah berbincang tentang masa depan...mandai2 je aku ni...hehe



sebelum solat


best betul hari tu...dapat jumpa ramai kawan muslim baru...makan pun sedap2...hehe...mudah2han Islam akan terus berkembang pesat di bumi US ni insyaAllah...on the way balik...aku and the gang singgah kt restoran pizza...yg bestnya restoran pizza ni HALALLLLLLLLLL....huhu...bukan senang nk carik...



tgk btul2 kt pintu tu...ade tanda halal...huhu


ok...sampai di sini saja...salam ukhuwah dari insan yg serba lemah...


~jazakallah~


5 comments:

kirin said...

:)

shaf said...

:)

al_hakim said...

wah,,nice piq..t bwk aku jalan2 kat us ye..=)

nur said...

*ade belog ? o.0

shaf said...

hakim : datang le...huhu...
nur : dah lama lah...huhu

Post a Comment